piątek, 17 czerwca 2011

Ważka

Fotki typowo amatorskie i nie są może idealne ale dla odmiany chciałam pokazać Wam ważkę, która często (jak nie codziennie) przylatuje z towarzystwem do mojego oczka. Fruwają sobie nad taflą wody i zaczepiają wzajemnie. Ich skrzydełka w słońcu pięknie się mienią i połyskują. Moje zdjęcia wcale tego nie oddają ale jest na co popatrzeć. Mnie czasem hipnotyzuje taki widok.
Czy wiecie, że ważki żyją od sześciu miesięcy do siedmiu lat, z czego większość pod wodą, jako drapieżne larwy. Jako dorosłe, latające owady większe gatunki żyją do czterech miesięcy. U ważek, oprócz dymorfizmu płciowego (czyli wyraźnie widoczne różnice w wyglądzie samca i samicy), występuje również dymorfizm wiekowy, najbardziej widoczny w ubarwieniu, które zmienia się w trakcie dojrzewania osiągając największe nasilenie w okresie rozrodu, po czym blednie.
Są jednymi z najlepszych lotników wśród owadów. Potrafią latać szybko i bezgłośnie we wszystkich kierunkach przekraczając prędkość 10 m/s, czyli 36 km/h. Jako jedne z niewielu zwierząt opanowały lot wiszący. Polują na latające owady (m.in. komary, muchy), chwytając je nogami, są też w stanie przewidzieć tor lotu ofiary.
Ważki należą do najstarszych ewolucyjnie współcześnie żyjących owadów i to jedne z niewielu owadów, u których postać dorosła może paść ofiarą postaci larwalnej. Dzieje się tak czasami podczas składania jaj przez samice do wody.
 Moja ważka ma skrzydła - zygoptera, czyli jest to ważka z podrzędu ważki równoskrzydłe :) i sadząc po niebieskim nalocie na odwłoku, jest to raczej samiec ważki rudej lub lecicha pospolita lub jeszcze coś innego :) Może znajdzie sie entomolog lub odonatolog i mi napisze co i jak? :)

...i takie maleństwo, które czeka na skończenie :)
Serdecznie pozdrawiam i cieszę się, bo w końcu w nocy popadało i dzisiaj jest wspaniała pogoda, taka w sam raz :) 
Pozdrawiam i dziekuje za odwiedziny.

11 komentarzy :

Teiwaz pisze...

Ważki piękne- mają w sobie jakąś magię- prawda?
I wyobrażam sobie jak pięknie mienią im sie skrzydła- tak cudownie je opisałaś,
pozdrawiam,
K.

niw@ pisze...

Świetne ujęcia i piękne fotki !!! :)
U nas też w nocy padało i teraz jest wymarzona pogoda :)
Auto w poście niżej jest odlotowe !
Pozdrawiam serdecznie !!! :)

Trilli pisze...

Śliczne zdjęcia Agnieszko :)
A na efekt końcowy drewienka czekam z niecierpliwością.Taki odmienny post.Fajnie :)

kamarek pisze...

Piekne zdjecia.

Bree pisze...

Piekne fotki, wazka cudna, ma takie delikatne skrzydelka....

kasica53 pisze...

Maleństwo zapowiada sie całkiem spore! A zdjęcia - piękne :)

ziutka pisze...

zdjęcia są fantastyczne!!! zwlaszcza to drugie mnie po prostu zachwyciło!brawo

lin_ka1 pisze...

Ja bym się ośmieliła rzec, że jak na amatorskie zdjęcia to one są bardzo profesjonalne, tym bardziej, ze obiekt fotografowania jest mało cierpliwym w utrzymaniu się na jednym miejscu.
Zdjęcia super.

Qra Domowa pisze...

piekna!!!! ja w przedostatnim poscie umiesciłam zdjęcie wazki...zapraszam i bardzo dziękuję za te informacje o tych stworkach...jak byłam dzieciakiem nazywałam ważki helikopterkami...pozdrawiam:)

Kaprys pisze...

Aguś cudne fotki ważki !!!
A sama ona pokazowy egzemplarz ;-)
Pozdrawiam Aga

Ludkasz pisze...

Fantastyczne zdjęcia!!!I dziękuję za tyle ciekawych wiadomości z zycia ważki:)